2017. január 31., kedd

Címkemagyarok térnyerése, avagy röhöghetünk-e még politikusainkon?


Megdöbbenve látom, hogy vannak, akiknek identitását egy sör határozza meg. Ez az identitás pedig egy másik sörrel szemben fogalmazódik meg. Aki meg nem foglal állást sör fronton, vagy nem az Igazi Csíki Sörre szavaz, az áruló, mert egész népét elárulta. Nem, ez nem valami posztmodern regény cselekménye, most zajlik a közösségi oldalakon. Egyik sör ellen rázni kell az öklöt, mert azt mondta, hogy Székelyföld nem létezik, a másik sört meg keblünkre kell ölelni, mert felvállalta az "identitását” (bármi is legyen ez az identitás, itt nem írták le, ezt a kedves olvasóra bízzák), „a magyar nyelvet és a szimbólumai használatát". Ez a mondat nem csak első olvasásra, de még tizedszeri nekifutásra is zavaros. Bizonytalan ez az identitás, amit felvállalt a csíkszentsimoni sör mögött felvonuló értékesítő csapat, de a termék továbbra is csak egy sör marad, ahogy az ellenségnek kikiáltott Heineken-termék is csak sör. Egy sörbe látunk bele, láttatnak bele többet, mint ami: egy többnyire alkoholtartalmú ital.

A sörválasztás már nem egyéni ízlés kérdése, hanem pártpolitika. Mesterségesen szított hecc.

Az Igazi Csíki Sör sem az örök élet vize, és még az előállítása sem etikus, mert természetkárosító törpe vízerőműből nyeri az áramot. De a környezetpusztítást és a beruházások tisztaságát nálunkfele nem tanácsos feszegetni, még akkor sem, ha az Igazi Csíki Sör egyik tulajdonosa maga mondja a Propaganda erdélyi kiadásában, hogy a csíkszentsimoni manufaktúra a Vargyas-patakára épült törpe vízerőműből kapja az áramot. Minőségi újságírást művelő újságírók kaptak elborult kritikákat és fenyegetéseket, mert kellemetlen tényeket írtak le Lénárd András beruházásairól.

Röhögtünk az amerikaiakon, hogy a bugyijukon is a zászlójuk van. Nekünk egy sörcímkén van a Nap és a Hold, a székely címer, de ezen mostanában nem ajánlott röhögni. Ugyanúgy, ahogy nem ajánlott röhögni a meccsről hazatérő, hangoskodó szurkolókon.

Az Igazi Csíki Sör körüli csatározás nem lesz több, mint sördrukkerek összecsapása, Heineken versus Igazi Csíki Sör. Ezt a szintet nem fogja túllépni, mert a csíkszentsimoni sör készítői sem a nyelvi jogok élharcosai, hanem üzletemberek. A nyelvi jogokért meg küzdjön a sok pénztelen civil aktivista, úgyis ráér. A legutóbbi bírósági döntés sem a nyelvi jogokról szól, még akkor sem, ha a szentsimoni sör gyártói értelmezésében a sör címkézése az egyik dolog, ami miatt megpróbálják működésüket ellehetetleníteni a bíróságok. A sörszurkolás Romániában kicsit egyoldalúra sikerült, mert nem látszik a szemben felsorakozó Heineken tábor (még ha látszana is a távolból, nyelvi akadályok miatt mégsem olyan jóízű a szópárbaj), de miután egy magyarországi országgyűlési képviselő bojkottot hirdetett Magyarország területén is a Heineken termékeire, most már nemcsak 140 csíkszentsimoni munkással és az Igazi Csíki Sör köré tömörülő rajongókkal kell számolni, hanem ott lesznek a magyarországi Heineken gyárak alkalmazottai és a Heineken termékek rajongói (többek közt a Sopronit és az Arany Fácánt is ők gyártják), akik ugyancsak tudnak magyarul és esetleg ugyanilyen harciasan visszakiabálnak.

Pár napja, mióta a sördrukkerség Magyarországra is átterjedt, hirtelen nagyon sokan nyilvánítanak véleményt. Kiderült, hogy a Heineken román(!) cég, amelyik eltapossa a szegény székely terméket. E logika szerint a Heineken Magyarországon magyar cég, ami magyar termékeket gyárt. Akkor román vagy magyar cég a Heineken? Illene eldönteni.

Talán meglepő, de ugyanaz a székely lakosság hőbörög, amelynek valójában teljesen mindegy, milyen nyelvű címke van a mindennapi kenyerén. Mindegy, mit eszünk nap mint nap és miből készül, alig olvassa el valaki a termékek címkéit. Az sem baj, ha olvassa, de nem érti, mert csak románul írja. Kürtőskalácsot is láttam csak román címkével, és senki sem szólt, senki sem rázta az öklét az amúgy székely termelők orra alatt. Továbbmegyek: Székely termék védjegyes mézet is találtam csak román címkével. Két Székely termék védjeggyel ellátott termék közt nem lehet ekkora különbség, vagy mégis? A Székely termék védjegyet ugyanaz a Hargita Megyei Tanács hozta létre, ami most felsorakozott az Igazi Csíki Sör mögé, mert hát „Az Igazi Csíki Sör ma már Hargita megye egyik kiemelt értéke, és közösségi büszkeséget képvisel, amelytől kár ezt a térséget megfosztani.” Az Igazi Csíki Sör nemcsak Székely termék védjegyes, hanem hungarikumnak is jelölték: „az Igazi Csíki Sör megkülönböztetésre, kiemelésre méltó érték, amely a székelység és a magyarság egyedi különlegességét jeleníti meg”.
Van ebben valami nagyon szomorú, valami tragikus.

Gyorsan leírom, mielőtt valaki félreérti, a romániai törvények nem tiltják a kétnyelvű címkéket. Lehetne kétnyelvű címkékért küzdeni, de erre nincs igény sem a gyártók, sem a vásárlók részéről. Más a helyzet, ha egy Igazi Csíki Sörről van szó, mert az a címke – a túrós batyuval ellentétben – híveinek önbizalmat ad. Ezen ne múljon, tegyük rá a székely címert arra a nyomorult túrós batyura is, ha ez kell ahhoz, hogy végre kétnyelvű címkéink legyenek.

Szegény vidéken élünk, és a szegénység sok frusztrációt szül. Aki sikertelennek érzi magát, megerősítést talál ebben a sördrukker szubkultúrában, ami a tömegek számára hozzáférhető és befogadható. Van egy kézzelfogható sör, aminek címkéjén két székely szimbólum látható, ebbe bele lehet kapaszkodni, ezért lehet élni és küzdeni, nem utolsó sorban az alkohol oldja a feszültséget és a gátlásokat. Izgalmas adalék, hogy körülbelül 15 éve csak ünnepeken fordult elő a székely szimbólumok használata, most meg az sem tartják túlzásnak, ha egy sörcímkén koptatjuk. Az önérzetes székelyek értékrendjében jól elfér egymás mellett a Boldogasszony és a székely címerrel megtámogatott címkéjű Igazi Csíki Sör.

Nem simán megisszuk, hanem egyenesen magunkhoz vesszük a székelygiccs fogalmát kimerítő címkével árult sört, így vérünkké válnak a szimbólumok, még ha ingünk- gatyánk rámegy, akkor is.


Ha még olvasnál a témáról:

Az Igazi Csíki Sör gyártója hülyének nézi a közvéleményt
A "Csíki sör" effektus
Lénárd: nem állunk le a gyártással
Ne dőlj be! A Csíki Sör nem több, csak egy holland marketingfogás!
Sörapokalipszis

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése