2014. szeptember 9., kedd

A tájékoztatás siralmas

Vannak témák, amikre ráharaptunk, mint csíkos vadmalac a radioaktív gombára. A lakosság tájékoztatása siralmas.
Három kisebb és kevésbé sikeres akciót osztanék meg.


Benzollal szennyezett sprotni halkonzerv

Ekkor kezdtem ismerkedni a helyi hivatalokkal. Talán az nlcafe oldalán láttam először a NÉBIH közleményét a benzollal szennyezett sprotniról. "Határérték feletti benzolszármazék (PAH) tartalom miatt újabb füstölt sprotni halkonzerv tételeket vontak ki a kereskedelmi forgalomból az élelmiszerbiztonsági szakemberek." Magyarország január 9-én gyorsriasztást adott le az unió élelmiszerbiztonsági rendszerében, ez az a bizonyos RASSF(the Rapid Alert System for Food and Feed) rendszer. Angolul olvasóknak lebilincselő olvasmány. Nekem nagyon tetszik ez a rendszer, szívesen molyolok vele. Kíváncsi voltam nálunk mi a helyzet, mert az üzletekben árultak balti országokból származó füstölt sprotni konzervet, nem ugyanazokat, mint amiket a képeken láthattam, de sosem tudni. Meglátogattam a fogyasztóvédelmet, ahol kisült, hogy nem ők, hanem az Állategészségügyi és Élelmiszerbiztonsági Igazgatóság foglalkozik az ilyen ügyekkel, a RASSF-riasztások is az említett igazgatósághoz futnak be. Lehet, hogy van, akit szórakoztat a különféle hivatalok közötti ingázás, engem annyira nem. Ez az eset óta szeretném megtanulni a konzerveken található kódok megfejtését. Végül is erről az akcióról senki sem írt. Az Állategészségügyi Igazgatóság igazgatója egy érdeklődő újságírónak azt nyilatkozta, hogy nálunk nem árulták az említett konzerveket és így az ügy nem volt érdekes.


Szalmonellával fertőzött csoki

Május harmadikán két online médium megjelentette a Mediafax hírügynökség LIDL üzletlánccal kapcsolatos hírét. A LIDL szupermarketláncból visszavontak egy rakomány kókuszos csokit, mivel az üzletlánc belső ellenőrzése nyomán kiderült, hogy az szalmonellával fertőzött. A vásárlók a csokit számla nélkül is visszavihették és visszakapták az árát. Ez a hír annak ellenére nem jelent meg a helyi nyomtatott újságokban, hogy Kézdivásárhelyen és Szentgyörgyön is van LIDL üzlet. A Mediafax hírügynökség a helyi nyomtatott sajtónak is elküldi híreit, de a szalmonellafertőzés sem elég szexi ahhoz, hogy arról tájékoztatni kellene.

Kisétáltam a LIDL-be. A bejárattól számított utolsó pénztárnál ott lógott a csoki plakátja, amin tájékoztattak arról is, hogy visszaadják az árát.

Biztos, ami biztos, megkérdeztem az egyik pénztáros kisasszonyt, hogy addig hány csokit vittek vissza. Úgy nézett rám, mintha a pénztárcáját kértem volna. Közölte, hogy ő nem tud semmiről, kérdezzem a főnököt.


Gyógyszermizéria

Irigy kutya voltam, elirigyeltem a csíki zöldektől (Zöld SzékelyFöld Egyesület) a gyógyszergyűjtő akcióikat. Annyira jó lenne, ha végre mi is eredményesen foglalkozhatnánk az üggyel, pillanatnyilag a lejárt gyógyszerek a háztartási szemétbe kerülnek. A TEGA R.T. szépeket nyilatkozik, kár, hogy nem hiszek nekik. Nem a lakosságnak kell utánajárni, hogy melyik cég mivel foglalkozik, hanem a városi tanács által megbízott cégnek, vagy magának a tanácsnak kellene tájékoztatni a lakosságot. Amúgy még mindig fent van a TEGA honlapján, hogy "Gyógyszerek – leadhatóak a gyógyszertárakban vagy a hulladékudvarban". Ennyit a korrekt tájékoztatásról. Az akció kezdetén elmentem pár patikába és megkérdeztem visszaveszik-e a lejárt gyógyszereket. Nem vették vissza. Budapesten elkényeztettek, patikában adtam le a lejárt gyógyszereket. Közben változott a hozzáállásuk Szentgyörgyön is, most bizonyos gyógyszertárak visszaveszik a gyógyszereket, a többi meg büntetés nélkül megteheti, hogy nem veszi vissza. Az ne zavarjon senkit, hogy a gyógyszertáraknak nagyon sok akciójuk van és rengeteg gyógyszert eladnak. Olyan gyógyszerekből is feleslegesen vásárolunk, akár több dobozzal, csak mert akciós, amiből évente alig egy-két szemet veszünk be. Gyűl a felesleges szemét. A problémáról cikk is született, köszönet a cikk szerzőjének, mert nagyon sokat levelezett, hogy a cikk megszülethessen. A probléma azóta sem megoldott. Legutóbb a Zero Waste Romania-t kérdeztem, hogy milyen megoldást látnak a problémára. Várom a válaszuk.

Nagyon sok levélre várok választ. A "sugárzó" vaddisznók ügyében is írtam pár társaságnak. Talán válaszolnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése