2016. június 2., csütörtök

Hans Hedrich zöld aktivista

fotó: Toró Attila

Az adománygyűjtés harmadik napján* beszélgettünk az adománygyűjtő doboz mellett. Kértük, hogy Hans is legyen ott, mert ő tudja a legtöbb információt a perekről, és mindenki kérdéseire szívesen válaszol. Sokan jöttek ki a parkba, hogy kérdéseikre választ kapjanak. Hans három nyelven tájékoztatja az érdeklődőket.

Politológus vagy, filmes, nagyon szeretsz nyelveket tanulni, továbbá te vagy a rétyi Schweighofer fűrészüzem elleni tiltakozás arca és szinte lehetetlen téged utolérni, mert mindig úton vagy.

Politológus vagyok, de a filmkészítés vonzott igazán. Az egyetem alatt egy dokumentumfilm stúdióban dolgoztam gyakornokként egy évig. Rájöttem, ha már benne vagyok a szakmában – ami akkor privilégium volt, mert nem volt ennyi gyakornokhely és stúdió, mint most, viszont viszonylag jól fizettek –, hogy nekem nem annyira fontos filmkészítést tanulni az egyetemen, pedig ott nagyon alaposan megtanítják, ha gyakornokként dolgozhatok. Ha filmes akarsz lenni, benne kell lenni a szakmában, be kell kerülni valahogy. Utána asszisztensként dolgoztam, később én is kezdtem filmezni és felvételeimet olyan dokumentumfilmekhez használták, amit a német tévéadók sugároztak. Ez mutatta, hogy már a szakmában vagyok és értem a dolgom. A politológiát is elvégeztem.

Volt még egy kis kitérőd Magyarország fele, mielőtt hazaköltöztél.

Két félévben szlavisztikát is hallgattam. 2000-ben a Müncheni Magyar Intézetnél voltam, ez egy kis kutatóintézet, ahol félállásban részt vettem tudományos projektekben, egy-két évig. 2004-2005-ig Budapesten a Balassi Intézetben tanultam hungarológiát. 2005-ben már az út felét megtettem, így hazajöttem Segesvárra, bekerültem különböző projektekbe, lassacskán sikerült.

Mindig úton vagy testileg és lelkileg. Nagyon kevés alkalommal vezetsz, de ha kormány mögé ülsz, minden stoppost felveszel, aki befér a kocsiba. Volt biokerted, figyelsz arra, hogy helyi terméket vásárolj. Mennyire sikerül úgy élned, ahogy zöld aktivistaként élni szeretnél?

Nagyjából sikerül, mert én döntök arról, hogy mit csinálok, hogyan élek. Nem kell autó, több autóm volt, átmentem én is ezen, most van egy biciklim.

De sokat utazol

Igen, vonattal, busszal

Az az ember vagy, aki szeret kimenni terepre, akár a világ végére is.

Igen, tetszik ez az életmód, szeretek mindenhol és minden szinten otthonosan mozogni. Voltam a bukaresti minisztériumokban is, még Borbély volt a környezetvédelmi miniszter, fogadott minket egy nagy beszélgetésre Verespatakról. Ez egy érdekes dolog, sosem unalmas, sőt.

Nagyon sok témába beleásod magad és elég szókimondóan fogalmazol a blogodon, a Neuer Weg-en. Szereted meglátni a problémákat?

Én az vagyok, aki kitrombitálom mindazt, amit mástól hallok és fontosnak tartok. Mindazt, amit nem hoztak nyilvánosságra, én próbálom jó hangosan elmondani. Szeretek mítoszokat rombolni és beleszúrni a gennyes sebbe.

10 éve vagy aktivista, több aktivista csoportot ismersz. Tudjuk, hogy a Schweighofer-beruházás elleni harcban nem csak egyedül a Neuer Weg van benne, ott van a Bankwatch Romania, akiket nem szoktak ismerni, de a Greenpeace Romania neve ismerősen cseng. A Méregzöld mesékben Gabriel Păunnal (Agent Green) reggeliztek, Schweighofer illegális favásárlásairól meg maga az EIA (Environmental Investigation Agency) főnöke Alexander Bismarck rántotta le a leplet, ez a rejtett kamerás felvétel szintén látható a dokumentumfilmben. Eddig elhangzott pár jelentős külföldi és hazai civil szervezet neve, de még voltak más segítők is, akik kimaradtak a felsorolásból. Anélkül, hogy titkokat akarnánk leleplezni, mesélj más aktivista csoportokkal való kapcsolatodról!

2005-ben kezdtem ezt a harcosabb aktivizmust Segesváron, 2007-ben, 2008-ban már több adminisztratív perünk volt az ottani hatóságok ellen, akkor tanultam meg azokat az eszközöket, amiket most is használok. Több projektben vettem részt, ezekben részt vett a mostani ügyvédnőnk is. Az ő akkori egyesülete finanszírozta a projektet, onnan ismerem és tudom, hogy jártas a környezetvédelmi jogban.

Több projektben vettem részt, többször mentem Bukarestbe, a segesvári egyesületünk, a Fenntartható Segesvár, országos környezetvédelmi hálózatok tagja volt. Így kerültem kapcsolatba a romániai környezetvédelmi mozgalom ismertebb képviselőivel. Nemzetközi hálózatnak is tagja voltunk, például a CEEweb-nek, Budapesten van a székhelyük, nagyon jó csoport.

Gabi Păunt 2007-től ismerem, már ekkor többször szóba kerültek Schweighofer beruházásai. Gabi komolyan készült arra a munkára, amit később megvalósított. Én akkor hallottam legelőször Schweighoferről. Gabival 2009-ben is együttműködtem, mikor a Retyezátban védtük a nemzeti parkot a tervezett 66A főút megépítésétől. Én egy médiaprojekten dolgoztam, filmeztem a környezetvédelmi akciókat, a projektem a Polgár-Társ Alapítvány finanszírozta. Ennek a projektnek volt egy második része, 2012-ben véletlenül Kászonaltízre kerültem, ahol az ottani famaffiáról meséltek nekem a helyiek. Erről írtam azt a jelentést, amit 2012 május-júniusában hoztam nyilvánosságra, és amit felkapott a média. Én a rendőrfőkapitány múltjáról írtam, a helyiek viszonylag jól ismerik, hogy kommunista verőlegény volt és ő ügyel arra, hogy ne vizsgálják ki a nagy falopásokat, vagy a közbirtokosságok kizsákmányolását. Így ismertem meg Szabó Attilát, aki pár évvel 2012 előtt már készített egy anyagot Moldovanról, interjút készített velem a Duna tévének, utána pedig Magyarországon pályázott dokumentumfilm-készítésre, és a tavaly elkészült a dokumentumfilm, a Méregzöld mesék. Legutóbb Kézdivásárhelyen és Szentgyörgyön volt látható, de további vetítéseket is lesznek.

A Méregzöld mesék az eddigi, famaffiával kapcsolatos kutatásaid foglalja össze. Kászonaltíz óta elkötelezted magad az erdőirtások elleni harcban. 2013-tól egy újabb, többnyire szentgyörgyi zöld aktivisták által létrehozott csoportban próbáltunk közösen tenni a rétyi Schweighofer fűrészüzem megépítésének megakadályozásáért. A Fogarason bejegyzett új egyesületetek, a Neuer Weg  Egyesület vállalta, hogy pereket indít. Schweighofer ellen hat pert terveztek, ebből három per már zajlik és a Greenpeace Romania is indított egy pert.  Összesen hét per sikerében reménykedhetünk. Most azért állunk itt a szentgyörgyi Erzsébet parkban, mert adományokat gyűjtünk a Neuer Weg által indított perek finanszírozására. Mit remélsz ettől a kampánytól?

Most pár napig itt a parkban leszünk, és pénzt gyűjtünk a perekre. A gyűjtést később is folytatni fogjuk. Ha mindenki egy kávé árával támogat, akkor sikerül összegyűjteni a pénzt. Az a fontos, hogy kitartsunk. Szeretném, ha a közösség úgy érezné, hogy ez az ők ügyük is.

Gerald Schweighofer pert indított ellened, de nem ő az egyetlen, akinek szálka vagy a szemében. Nem félsz attól, hogy bántódásod esik?

Megtanultam eszközöket alkalmazni, bátorságot tanultam, hogy szembeszálljak a hivatalokkal, nem tartok attól, hogy jaj, most mi lesz, ha teszek egy feljelentést az ügyészségen. Már több feljelentést tettem, nem ütött vissza. Tettem feljelentést segesvári politikusok ellen, ketten hamis vádaskodás vádjával feljelentettek engem. Nyilatkozatot írtam, és egyértelmű volt, hogy nem rosszhiszeműen csináltam. Ezzel lezárták a doszárom. Meg kell tenni és látod, hogy mi történhet, vagy nem történhet, ha harcos aktivista vagy. Feljelentett Radu Sandu Moldovan is rágalmazásért. Ott is írtam nyilatkozatot a csíkszeredai ügyészségen, ott is felmentettek. De abban az ügyben én sem értem el semmit. Van, mikor nem sikerül. Annak ellenére, hogy harcosan belemásztam például a törpe vízerőművek építése elleni harcba, sajnos nem értünk el semmit, mindent tönkretettek. Minden második hegyi patak völgyét szétverték buldózerekkel, a vízerőmű alig termel áramot, de zöld bizonylatot kapnak, csak a szubvenciókért tették. Mi, a fogyasztók fizetjük ki nekik. De nem szabad feladni.

A zöld aktivistákat sok vád éri. Ha nem különféle pártok, országok és sötét erők ügynökeinek látnak, akkor szívesen találnának nekünk fontosabb foglalatosságot, vagy időt szakítanak arra, hogy elmondják, mennyire fölösleges dolog, amit csinálunk, mert nem nyerhetünk. Te hogyan viseled?

Először is függetlenítem magam ettől. Valahol értem azt az embert, aki így gondolja, de nem fogadom el. Kettő: látom, hogy aki kibírja hosszabb távon egy olyan ügyben, ahol nagy a tét, akkor látja, hogy van pozitív eredmény. Még egy lépéssel tovább megyek és azt mondom, hogy aki próbál kioktatni és olyan szöveggel jön, hogy inkább tegyél egyebet és ne azt, amit éppen teszel, annak azt mondanám, hogy ha én környezetvédő vagyok vagy civil aktivista, az nem azt jelenti, hogy én rendelkezésére állok bármilyen okos, vagy félig buta embernek, hogy engem távirányítson és elküldjön oda, ahol gondolja, hogy szerinte fontosabb beavatkozni. Szabad ember vagyok egy szabad országban.

Vádként szokták megfogalmazni, hogy mi azért foglalkozunk azzal, amivel épp foglalkozunk, hogy ne foglalkozzunk fontosabb, mások által igazán fontosnak tartott dolgokkal. Például ilyen vádak, hogy hol voltam én három és fél évvel ezelőtt, mikor ott és ott szükség lett volna, hogy valaki tegyen valamit és mivel én nem voltam ott, szerintük szuper gyanús. Volt ilyen. Ebben semmi logika nincs, de ők ezt nem látják, és nem fogadják el, hogy megválaszthatjuk, mit csinálunk, milyen ügyeket vállalunk fel önkéntesen és alkalmanként akár saját költségünkre is.

Mit kívánsz a Schweighofer-beruházás ellenzőinek?

Nyerjünk meg legalább egy pert.


* 2016. május 16-20  között zajlott a sepsiszentgyörgyi Erzsébet parkban
...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése