2017. augusztus 7., hétfő

Nicolae Daramus: Medvét öltem, nagyon bánom és a változásért harcolok

Nicolae Daramus egykori vadász, író, újságíró és az ökoművészet támogatója.

Vadász vagyok és öltem, medvét is öltem. Öltem és ezt nagyon bánom, mert hibáztam. 22 éve harcolok szavakkal, képekkel és mindennel amivel tudok, hogy más ne kövesse el azokat a hibákat, amiket én. Ez a törekvés azt mutatja, hogy a tudatosítás folyamatban van, de ez lassú folyamat, sok türelemre van szükség. Meg kell erősítenünk magunkban a természettel való testvériséget, ez nagyon fontos. Általában későn vesszük észre, hogy mire vetemedtünk, amikor gyilkoltunk. Amikor kéjből ölsz, hogy büszkélkedhess, amikor átverted magad, mert átvered magad azzal, hogy ez egy elitista világ, a vadászmesék, meg a természetről szóló mesék világa és nem a döglött állatokról szóló meséké. Azt hitted, hogy az őszinteség és korrektség világa, ahol a puskagolyó szinte felesleges. Nem. Az az első.

A VADÁSZATI KVÓTÁKRÓL
Apropo begyűjtési kvóta, apropo „begyűjtés”. Először is ez egy idióta szó. Az állat nem gabona, hogy begyűjthesd. Nem te vetetted. Nincs ahogy begyűjtsd a vadakat, ez egy klisé a román vadásznyelvben. Mi a kvóta? Nem egyéb, mint hivatalos válasz, amivel a minisztérium jóváhagyja a vadászatokat rendező cégek kéréseit azokra a fajokra, amelyekre kérést nyújtottak be. Vannak szerencsétlen találkozások tenyésztett állatállomány és a ragadozók között. Ez azt jelenti, hogy nem a konfliktus „felelőseit” iktatják ki a vadászattal, hanem értékes trófeákra vadásznak. Gyakorlatilag negatív szelekciót végeznek az adott faj génállományában és a trófeavadászat vezetett oda, hogy Nyugat-Európában eltűntek a nagyvadak. A nyugat-európai nagyvadak eltűnéséhez ugyanaz az út vezetett, amit Romániában is láthatunk: az élőhelyük elözönlése, a mértéktelen erdőkitermelés, az erdei gyümölcsök majdhogynem ipari szintű begyűjtése, a trófeavadászat, erdei utak építése, turisztikai fejlesztések, mindaz, amit ismerünk, így tűnt el nyugaton a farkas, a medve és a hiúz.

A VADÁSZAT NEM SPORT
2001 vízválasztó év volt, akkor jöttem rá, hogy minden megvagyonosodott hülyéből vadász lehet. És rádöbbentem, hogy a vadászat nem sport, a vadászatot bárki, minden elhízott és rohadt lusta ember művelheti, csak legyen pénze. És rájössz, hogy tehetség sem kell, pedig minden sporthoz adottságok és tehetség kell, hogy művelhesd. És van még valami: egyetlen sportban sem ölnek.

ISTENT JÁTSZANI
A megszerzett engedély birtokában a vadász folyamatosan úgy érzi, hogy valami jót tesz, aki pedig hibázik, az az orvvadász. Igazából teljesen mindegy a nyúlnak, vagy a medvének, hogy a golyó, ami megöli, engedéllyel vagy engedély nélkül végez vele. Íme, hogy lesz az ölés vétség. A vadász istent játszik, mert megteheti, szelektálja a fajt, mi több a faj felsőbbrendű példányait szelektálja. Itt tűnik elő a gondolkozási hiba, hogy ha egy példány erőtlenebb, azt ki kell iktatni. Az embereknél ez nem történhet meg, azért harcolunk, hogy mindenkinek joga legyen az élethez és az érvényesüléshez. Így kellene bánni a vadakkal is. Hagyjuk, hogy tegyék a dolgukat, hagyjuk őket élni, és ha megtörténik a természetes szelekció, hagyjuk a természetes szelekciót érvényesülni.

AZ ÉRDEK
Bizonyítékok a vadászati érdekeltségre például azok az időszakok, mikor kiadják az engedélyt a medvére. Márciustól májusig, amikor a juhokat még nem hajtják ki a hegyekbe és szeptember végétől, októbertől decemberig, mikor a juhokat leterelték a hegyekből. Másként fogalmazva, hogyan találod meg azokat a medvéket, amelyek úgymond rákaptak a húsra, ha nincs ott a vágyott nyáj a hegyen? Mint mondtam, a nagyon értékes példányokat vadásszák.

BUZDÍTÁS
Még vadász voltam és meg kellett ölnöm egy medvét, amit egy másik vadász megsebesített, de ő nem akarta megkeresni. Azt mondta, Ich habe frau und kinder, hogy felesége van és gyermekei. Ő nem ment, én mentem. És ez a medve állított meg. Ez a medve olyan leckét adott nekem, amilyent minden lassan kimúló állat, mert a nagyvadak lassan halnak meg, úgy, mint az ember. Nem úgy múlnak ki, mint egy bogár vagy egy nyúl, ha a medve megsebesül, nagyon lassan hal meg. Miután látod ezt és összeáll a kép, nyilvánvaló, hogy befejezed. Ez nem azt jelenti, hogy felhagysz a vadászattal és folytatod az életedet. Ellenkezőleg, nem tudsz már ugyanúgy élni tovább. Én azt hiszem, hogy el kell mondanod. Egy nemrég készült felvételen mondtam, hogy még mindig jobb egy jó útra tért prosti, mint az, amelyik a brancsban marad. Ahogy történni szokott, sokan csodálkoznak, hogy miként tehettem. De mit tesztek ti, ha ellenzitek a vadászatot? Ha nem értetek egyet azzal, ami történik, miért nem hallatjátok a hangotokat? Miért csak egy kávé mellett beszéltek róla? Nem hiszem, hogy egy kávé mellett kellene arról beszélnünk, ami a természettel történik.


A szerkesztő  megjegyzése: A fordítást eredetileg magyar feliratnak szántuk és arra törekedtünk, hogy a mondat lényegét fordítsuk, ezért a románul értő olvasók, úgy gondolhatják, hogy átírtuk a szöveget. Nagyon kevés idő állt a rendelkezésünkre és iszonyú iramban fordítottunk. Köszönöm mindenkinek, aki dolgozott a szöveggel. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése