2014. június 14., szombat

Rákattantam az eperre

Az idén, talán, mert nagyon ráértem, epres kérdésekkel kezdtem mindenkit stresszelni, rákattantam az eperre. Nem könnyít a helyzetemen, hogy biztos ösztönnel találom meg azokat az embereket, akik nem esznek epret.
Iszonyú munkámba telt meggyőzni a családom arról, hogy agyonvegyszerezett epret nem veszünk. Ilyenkor derül ki a gonoszságom. Ott a sok gyönyörű eper a piacon, én meg csak a rossz dolgokat sorolom. Ilyen gyönyörű napsütésben, ilyen gyönyörű piacon, ki akar horrort hallani?
Végül a gyerekekre hivatkozva nyertem. Hosszan ecseteltem, hogy sokan a gyerekeknek veszik az epret, hogy ők sok vitamint egyenek. Hazai epret vesznek, szatmárit, hogy megbízhatóbb legyen, de átverik őket, mert szerezik az epret, hogy még érettebbnek tűnjön. Gyomirtóval, rovarirtóval alig lehet valakit meghatni, de a szerezés az más, az már tényleg görénység. A beszédtől kitikkadva felcsillantottam a reményt, hogy bár vidékünk nem az epréről híres, azért előbb-utóbb nálunk is terem eper.

Ma a piacon sikerült szentgyörgyi epret venni. Kivallattam a termelőt és bevallása szerint nem használtak vegyszereket. Lám, ilyen is van. Tervezem, hogy kilátogatok hozzuk terepre. Nem kiállításra szánt eper, a szatmárihoz képest apró, de szép, érett és megfelelően földes, mintha a nagyi kertjéből szedtük volna. Nagy reményeket fűzök hozzá. A család is elégedett.

Így kezdődött

Ránk tört a nyár és az eperszezon. Ilyen szép dolgokat írtak a Krónikában.
A szakember szerint az ízletes szatmári eper titka nem a fajtában, hanem a talaj- és éghajlati adottságokban keresendő, valamint abban, hogy szinte teljesen biokörülmények között terem, és „nem egy számítógépes program adagolja nekik a tápanyagokat”. (Victor Codrea helyi termelő)
Nem tudom mit értett "szinte teljesen biokörülmények"-en, de ha nem utazom el Halmiba ez nem is fog kiderülni. Szép riport volt, talán túl szép is, hogy mind igaz legyen.
Később megdobtak egy linkkel és nem lettem túl vidám. A Halmiban készült képriport kihozta belőlem az oroszlánt.
A képriport igencsak más képet fest az epermezők szorgos szakembereiről. Sok minden kiderült, több is mint amennyit gondoltam. Van itt minden, gyomirtózás, szerezés, csak hüledezzen a kedves olvasó. Mindent bevetnek a könnyebb termesztésért, a kedves vásárló amúgy is hülye.

5. kép
"A fóliák közti részt gyomirtóval tartják tisztán, helyi szóval élve „jerbicsidálják”. Ennek a művelési módnak előnye, hogy kevesebb munkával jár karbantartani, hátránya, hogy többe kerül. Na de mi nem ilyen típusú művelésből fogunk ma epret szedetni."
Azt hiszem sok zöld szívesen kiderítené mi az a jerbicsidálás. Egyáltalán mit szórnak ki?

16. kép
"A fickó határozottan állítja, neki a pocakja nem a sörtől van, hanem az epertől. Mert ez nem bioeper, néz rám halálkomolyan. Ezt táppal és vízzel fújják fel, biza. De ha ezt kéri a piac, ez van. Addig, míg a vásárló a piacon odaáll az eperhalom elé és kiválogatja a legnagyobb szemeket, illetve mindenki onnan vásárol, ahol a legnagyobb szemű az eper, addig mindenki nagyszemű epret próbál meg termelni, s azt csak így lehet. Tehát a fogyasztó a hibás, hogy ilyen epret eszik, mert az ő igénye alapján termesztik ilyenre."

18. kép
"Közben az epret is dicséri, hogy milyen szép, hányszor volt szerezve. Igen, itt az epret „szerezik”, azaz befújják szerrel. Minél többször szerezik az epret, annál szebb, annál piacosabb. Itt azt kell mondanom, ismét a vásárlók a hibásak, ha a piacon a gyönyörű, foltmentes gyümölcsöt részesítik előnyben, akkor több vegyszert kapnak cserébe."

Elég sokszínű képet kaptam a szatmári eperről. Engem mint vásárlót elveszítettek. Utálom, ha átvernek. Mivel fogalmam sincs, hogy melyik termelő milyen szerekkel dolgozik, így a szatmári epret összes termelőjével együtt tiltólistára teszem. Majd szóljanak, ha lejöttek a szerről, de a bio a biztos.

Megpróbáltam utánajárni hol vizsgáltathatnánk be az epret, írtam levelet. Kiderült, hogy csak nagyon jól felszerelt laboratóriumokban lehetséges bevizsgáltatni és gyanítom, hogy nem olcsó mulatság. Továbbra is kénytelenek vagyunk az ösztöneinkre hagyatkozni. Jó ötlet, ha ismerjük a termelőt, esetleg kilátogathatunk megnézni mi hol terem.
Minden vásárlás szavazat a pénzünkkel, nem mindegy mire szavazunk.

Mindenkit bátorítanék, aki vegyszermentes epret termel, hogy hallassa a hangját. A vegyszermentes gyümölcsnek van piaca.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése