2020. szeptember 24., csütörtök

No para, minden jól lesz

 

Image by Alexas_Fotos from Pixabay

Végtelen növekedés egy véges világban

Miért nem örülök, ha bármelyik cég a Holdon is terjeszkedne? Azért, mert egy ilyen sötét lelkű gazember vagyok, aki nem képes örülni más sikereinek. Ilyen egyszerű, nem is kell többet gondolkozni ezen. A gondolkozás fárasztó dolog. 

Nemrég olvastam, hogy a nagyszerű kiskereskedelmi multi a harmadik boltot nyitná Csíkszeredában. Hová ez a sietség, miről késnek le? Ebben az évben nyitották a második boltot a Csíki Nestben, már javában dúlt a világjárvány és elég szerény volt a megnyitó, most meg a harmadik üzletet zsírozzák le. Szereda, ha nagyon nagyvonalúak vagyunk, negyvenezres város és lesz három boltjuk. A helyiek inkább parkot akarnának az adott helyre, de kit érdekelnek a helyiek, mikor fejlődik az ország? Fejlődésről van szó, mi több, kapitális fejlődésről. Hányszor hallottuk már, hogy pont elég zöldterület van, és ha a sok ökoterroristán múlna, akkor még a barlangban rajzolnánk a mamutot. A mamut csak akkor menő, ha egy plázát nevezünk el róla. 

Nem vagyok elragadtatva a helyi kereskedőktől, de szeretem a változatosságot. A sokszínűség jó, mint a  tarka virágos rétek. Úgy tűnik, ez a multi most minden baniért lehajol és ez egyáltalán nem lesz jó. 

Miért nem örülök én, ha minden településen a kisboltok helyén ez a multi épít? Miért nem jó nekem, ha minden településen ugyanazt a fagyasztott, helyben sütött pékterméket kapják és lehet akciós fehérneműt, meg akciós vécépapírt venni szuper szombaton a készlet erejéig? Miért nem tetszik nekem ez az agresszív terjeszkedés? 

Az elöljárók majd kipipálják, hogy munkahelyet teremtettek, jut egy darab kenyér, mindenki boldog. Vagy nem, de az már nem fontos. Tisztelet annak a kisebbségnek, aki tovább lát az orránál, de ilyen politikusból is kevés van és a bátorság sem nagyon menő.

Másfelől, az év során többször elsírtam, elpanaszoltam, elkárogtam, elüvöltöttem, hogy ennél a kiskereskedelmi láncnál a nacionalizmus rendszerszintű és semmi garancia nincs arra, hogy magyar többségű városkába ne nacionalista boltvezetőt tegyenek. Keveseket érdekelt. Ha egy politikus, csak a munkahelyteremtést látja, nehéz megingatni a hitében. A multi szamárlétráját nézve a vérnacionalista  boltvezető Zernyest Reménysége nagyon jó eredményeket produkált és van, mikor csak ez számít. Igaz, volt időszak, mikor a még jobb eredmény érdekében este "megmentettük" a helyben sütött péksüteményeket, nem mindet, csak a pofásabbakat, azokat másnap (talán újramelegítve) újra kitették. Apróság, hogy a helyben sütött termékeknek 24 óra a szavatossága. Jól volt az úgy a vásárlóknak, magának mindig a frissből szedett.

Mindenkinek jár a perec

Most lehet hüledezni, hogy a román vevőknek is eladta a száraz pékárut. Igen, eladta, mi a probléma ezzel? Ennyi pénzért ingyen van, rágják meg! Szerette ő a népét és hazáját, de magát még jobban. December elsején csak a makacs kollégákon és nem rajta múlt a közös dalolászás. Kultúrprogrammal is megkínáltuk volna a boltba betérő vásárlókat, mert mi teszi szebbé az ünnepet, mint a Noi suntem români együtt éneklése? Így kell hazafi lenni.

Ilyen élelmiszerrel ügyeskedések mindenhol vannak, aki meg kereskedelemben dolgozik, ne csodálkozzon. Nem csodálkozom, elég magas az ingerküszöb, míg nem kerül kórházba a fél város, addig nincs baj. Ez csak úgy eszembe jutott a mindennapi kenyérről.

A téma az utcán hever, reménykedem, hogy Székely Csaba esetleg belebotlik a témába, elismert kortárs drámaíró, iszonyú munkabírással, szeret felénk járni, ahol a központ is elég botlasztó, de hátha kiballag a város peremére. Ha jól tudom, Szentgyörgyről még nem írt darabot, de én is jobban tenném, ha blogírás helyett a színházat fogyasztanám nagykanállal, legalább ragadna rám valami. Konyháról már írtak darabot, de kiskereskedelmi multiról még nem. Bemutatnák a kőszínházban, mert szeretjük a kihívásokat és ott biztosan van büfé, a szünetben vehetnének perecet. 

Bízzunk Csabában, a királyfiban, vagy a király drámaíróban. Mostanában csak egy jó drámában reménykedem. Drámázzunk! Hátha. Addig meg no para. Minden jól lesz. Vagy nem.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése