2014. december 10., szerda

Év végi citrom-díj

Bodzaszörp készítésekor még arra panaszkodtam, hogy Szentgyörgyön nem lehet biocitromot venni. Itt a link az akkori bejegyzésről. A nyár folyamán átéltem azt a nagyon kellemetlen élményt, hogy citromkarikák úszkáltak az édesítőszerrel édesített limonádémban. A kávézóban nem kérdezték meg, hogy cukorral vagy édesítőszerrel kérem, döntöttek helyettem. A limonádét nem így képzeltem el. A fene gondolta, hogy egy ilyen egyszerű receptet is el lehet szúrni. Csak egy összetevővel nem volt probléma, a vízzel. Héjával együtt beleáztatták a citromot a limonádéba, mert az úgy mutatós. Beleázott még pár dolog a citrom héjáról, de az már nem fontos, apróságokra nem adnak. A pincér Nemtudomka volt és sok Nemtudomka pincér van. Az ötödik passzolt kérdés után, irgalmas vizsgáztatóként, már-már felajánlom, hogy inkább arról beszéljen, amit tud. Az érdeklődő vendéget a főnökhöz irányítják, de szavukon fogom és a főnököt fogom addig kérdezni, míg megfelelően betanítja a pincéreket.
Sokan böjtölnek és szívesen vásárolják a szóját. Aki teheti vegyen bioszóját, az idén több illegális génmódosított szója vetést találtak és ez nem vicces.
Megnéztem pár üzletben a szójakészítményeket, pár készítményre ráírták, hogy nem tartalmaz génmódosított szóját. A legtöbb csomagolt szójánál viszont, csak az derült ki, hogy a terméket hol csomagolták és nem tüntették fel a származási helyet, sem más információt.
Ömlesztett árunál, a kedves vásárlónak joga van ahhoz, hogy elkérje a termék címkéjét, hogy arról leolvassa az összetevőket és a szavatossági időt. Egyik ismert élelmiszerlánc üzletében érdeklődtem az ömlesztett termékeket kínáló pultnál. Szójatermék címkéjét kértem el, de csak a csomagoló cég volt feltüntetve.
Ideje lenne képezni az alkalmazottakat, mert nagy a sötétség. Nem szeretem azt hallgatni, hogy kár válogatni, mert úgyis minden termékben van valami káros, amiben meg nincs, az úgyis drága és nem a mi zsebünknek való. Nagyon fárasztó a sötétség oszlatása és én nem érzem magam prófétának. Hogy a kedves pultos otthon mit eszik, az magánügye, de amíg a pult mögött áll, addig legyen kedves és tájékoztasson.

Jó hírek következnek, szívből remélem, hogy ez segít napsugarasabbá tenni az életet és ezután nem velem fogják riogatni a kisgyerekeket.
Végiglátogattam pár üzletet, biotermékeket vadásztam. Most csak az üzletekben érdeklődtem, arra voltam kíváncsi, hogy ha beesünk az utcáról, milyen biotermékeket vásárolhatunk.
Végre sikerült biocitromot venni, ennek nagyon örülök. Ennek a citromnak a héját használhatjuk sütibe. A mosolygó pénztárca logóval büszkélkedő üzletben nincs semmilyen biotermék, ezt maga a főnök mondta. Abban az üzletben, ami egy bolygó nevével dicsekszik, van pár biotermék, többnyire olajos magvak meg száraztészta/laskaféle.
(Nem ezt kerestem, de ezt is fontos. Mindkét üzletben káosz uralkodott a darabra vásárolható tojásoknál, közös tartóban kínálták a különféle kódú tojásokat, a legtöbb kód olvashatatlanul elmaszatolódott, így csak tippelhetünk, hogy mit ír rajta. Ha már választani lehet, mindenki egyenként olvassa végig a kódokat, és ami maszatos, azt ne vegye meg. Nem árt ellenőrizni a dátumot. Aki még nem ismeri a kódokat, egy régebbi bejegyzésben megtalálja. Valószínűleg 3-as tojás, ketrecben tartott tyúkok tojása és nagy valószínűséggel szójás tápot ettek. Nem tettek ki a tojások mellé tájékoztatót, vagy rögtön két tájékoztatót tettek ki, döntse el a vásárló, hogy melyik tetszik neki.)

A DM-ben nagyon szép kínálat van biotermékekből, itt kapható biokakaó és minden apróság, amire sütikészítésnél szükségünk lehet. Érdemes benézni, mert a spagettitől a különféle olajokon át az édességekig sokszínű a választék. Biokávé a Billa és Kaufland üzletekben vásárolható, itt még találhatunk biotejet és biotojást. A Lidlben pedig a zöldség-gyümölcs részlegen különféle biogyümölcsöket és biozöldségeket vásárolhatunk például biocitromot, a tejtermékeknél pedig biovajat.
Kisboltokban is szoktam biotermékekről érdeklődni, de általában úgy néznek rám, mint egy marslakóra.

Újra leírom, hogy minden vásárlás egy szavazat. Ha biotermékeket vásárolunk, akkor egyre nagyobb lesz biotermékekből a kínálat. Ez jó nekünk vásárlóknak, jó a termelőknek és jó a biodiverzitásnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése