A sörválasztás már nem egyéni
ízlés kérdése, hanem pártpolitika. Mesterségesen szított hecc.
Az Igazi Csíki Sör sem az örök élet
vize, és még az előállítása sem etikus, mert természetkárosító
törpe vízerőműből nyeri az áramot. De a környezetpusztítást
és a beruházások tisztaságát nálunkfele nem tanácsos
feszegetni, még akkor sem, ha az Igazi Csíki Sör egyik tulajdonosa maga
mondja a Propaganda erdélyi kiadásában, hogy a csíkszentsimoni
manufaktúra a Vargyas-patakára épült törpe vízerőműből kapja
az áramot. Minőségi újságírást művelő újságírók kaptak
elborult kritikákat és fenyegetéseket, mert kellemetlen tényeket
írtak le Lénárd András beruházásairól.
Röhögtünk az amerikaiakon, hogy a
bugyijukon is a zászlójuk van. Nekünk egy sörcímkén van a Nap
és a Hold, a székely címer, de ezen mostanában nem ajánlott
röhögni. Ugyanúgy, ahogy nem ajánlott röhögni a meccsről
hazatérő, hangoskodó szurkolókon.
Az Igazi Csíki Sör körüli
csatározás nem lesz több, mint sördrukkerek összecsapása,
Heineken versus Igazi Csíki Sör. Ezt a szintet nem fogja túllépni, mert
a csíkszentsimoni sör készítői sem a nyelvi jogok élharcosai, hanem
üzletemberek. A nyelvi jogokért meg küzdjön a sok pénztelen
civil aktivista, úgyis ráér. A legutóbbi bírósági döntés sem
a nyelvi jogokról szól, még akkor sem, ha a szentsimoni sör gyártói
értelmezésében a sör címkézése az egyik dolog, ami miatt
megpróbálják működésüket ellehetetleníteni a bíróságok. A
sörszurkolás Romániában kicsit egyoldalúra sikerült, mert nem
látszik a szemben felsorakozó Heineken tábor (még ha látszana is
a távolból, nyelvi akadályok miatt mégsem olyan jóízű a
szópárbaj), de miután egy magyarországi országgyűlési
képviselő bojkottot hirdetett Magyarország területén is a
Heineken termékeire, most már nemcsak 140 csíkszentsimoni
munkással és az Igazi Csíki Sör köré tömörülő rajongókkal
kell számolni, hanem ott lesznek a magyarországi Heineken gyárak
alkalmazottai és a Heineken termékek rajongói (többek közt a
Sopronit és az Arany Fácánt is ők gyártják), akik ugyancsak
tudnak magyarul és esetleg ugyanilyen harciasan visszakiabálnak.
Pár napja, mióta a sördrukkerség
Magyarországra is átterjedt, hirtelen nagyon sokan nyilvánítanak
véleményt. Kiderült, hogy a Heineken román(!) cég, amelyik
eltapossa a szegény székely terméket. E logika szerint a Heineken
Magyarországon magyar cég, ami magyar termékeket gyárt. Akkor
román vagy magyar cég a Heineken? Illene eldönteni.
Talán meglepő, de ugyanaz a székely
lakosság hőbörög, amelynek valójában teljesen mindegy, milyen
nyelvű címke van a mindennapi kenyerén. Mindegy, mit eszünk nap
mint nap és miből készül, alig olvassa el valaki a termékek
címkéit. Az sem baj, ha olvassa, de nem érti, mert csak románul
írja. Kürtőskalácsot is láttam csak román címkével, és senki
sem szólt, senki sem rázta az öklét az amúgy székely termelők
orra alatt. Továbbmegyek: Székely termék védjegyes mézet is
találtam csak román címkével. Két Székely termék védjeggyel
ellátott termék közt nem lehet ekkora különbség, vagy mégis? A
Székely termék védjegyet ugyanaz a Hargita Megyei Tanács hozta
létre, ami most felsorakozott az Igazi Csíki Sör mögé, mert hát
„Az Igazi Csíki Sör ma már Hargita megye egyik kiemelt értéke,
és közösségi büszkeséget képvisel, amelytől kár ezt a
térséget megfosztani.” Az Igazi Csíki Sör nemcsak Székely termék
védjegyes, hanem hungarikumnak is jelölték: „az Igazi Csíki Sör
megkülönböztetésre, kiemelésre méltó érték, amely a
székelység és a magyarság egyedi különlegességét jeleníti
meg”.
Van ebben valami nagyon szomorú, valami tragikus.
Van ebben valami nagyon szomorú, valami tragikus.
Gyorsan leírom, mielőtt valaki
félreérti, a romániai törvények nem tiltják a kétnyelvű
címkéket. Lehetne kétnyelvű címkékért küzdeni, de erre nincs
igény sem a gyártók, sem a vásárlók részéről. Más a
helyzet, ha egy Igazi Csíki Sörről van szó, mert az a címke –
a túrós batyuval ellentétben – híveinek önbizalmat ad. Ezen ne
múljon, tegyük rá a székely címert arra a nyomorult túrós
batyura is, ha ez kell ahhoz, hogy végre kétnyelvű címkéink
legyenek.
Szegény vidéken
élünk, és a szegénység sok frusztrációt szül. Aki
sikertelennek érzi magát, megerősítést talál ebben a sördrukker
szubkultúrában, ami a tömegek számára hozzáférhető és
befogadható. Van egy kézzelfogható sör, aminek címkéjén két
székely szimbólum látható, ebbe bele lehet kapaszkodni, ezért
lehet élni és küzdeni, nem utolsó sorban az alkohol oldja a feszültséget
és a gátlásokat. Izgalmas adalék, hogy körülbelül 15 éve csak ünnepeken fordult elő a székely szimbólumok
használata, most meg az sem tartják túlzásnak, ha egy sörcímkén koptatjuk. Az
önérzetes székelyek értékrendjében jól elfér egymás mellett
a Boldogasszony és a székely címerrel megtámogatott címkéjű
Igazi Csíki Sör.
Ha még olvasnál a témáról:
Az Igazi Csíki Sör gyártója hülyének nézi a közvéleményt
A "Csíki sör" effektus
Lénárd: nem állunk le a gyártással
Ne dőlj be! A Csíki Sör nem több, csak egy holland marketingfogás!
Sörapokalipszis
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése