2014. június 27., péntek

Mi a Bözsike akció: hogy született és miért kell szeretni?



Nem kell szeretni, de lehet.

A Bözsike akció egy szentgyörgyi környezetvédelmi klub fogyasztóvédelmi/tudatos vásárló akcióinak fedőneve. Talán akkor született az ötlet, mikor megláttam, hogy az étlapokon nem tüntetik fel az esetleg allergiát okozó összetevőket. Akkoriban és azóta sem voltam/vagyok túl sikeres, legnehezebben a tudatos vásárlás fontosságáról tudom meggyőzni a hallgatóságom.
Szükség volt egy egyszerű és nagyszerű ötletre.

Egyszerű

A Bözsike akció mindenki számára hozzáférhető, bárki csatlakozhat. A kérdéseket igyekszem úgy megfogalmazni, hogy minden korosztály számára érthető legyen. Ezeket a kérdéseket 6-90 éves korig bárki felteheti. A Bözsike akciók lényege, hogy egy nagyon egyszerű kérdést fogalmazunk meg és megpróbáljuk minél több üzletben tesztelni.
Az egyik kérdés így szólt: Milyen számú tojások kaphatók az üzletekben? Itt azt a számot kell mondani, kérdezni, ami a RO rövidítés előtt van pl. ?ROxxxx, a ? helyén 0, 1-es, 2-es, vagy 3-as lehet (nem kell kitérni arra, hogy melyik szám mit jelent, de minderről sok cikket linkeltem a közösségi oldalon).
Itt két lehetőség van, vagy önkiszolgáló az üzlet és akkor a vásárló maga olvassa le a tojás számát, vagy az eladótól kell kérni. 

Nem árt tudni hol kell keresni az információt, néha az eladóknak is meg kell mutatni pontosan mit kérdeztünk. Fel lehet háborodni, hogy miért nem tudja alapból az eladó, hogy honnan tájékoztasson, de sokkal többet érünk el, ha kedvesen érdeklődünk. A következő vásárlónál az eladó is rutinosabb lesz. Egyszerre tájékoztatjuk a kedves vásárlókat és a kedves eladókat. Ha ez odavezet, hogy a vásárlók sokkal magabiztosabban vásárolnak, akkor már megérte.

Egyetlen akció sem titkos, általában az összeset meghirdetem a közösségi oldalon található csoportban, akinek van kedve hozzá, csatlakozhat. Kampányszerűen nem szoktak csatlakozni, de kapok visszajelzéseket arról, hogy ki hol járt és mit látott. Ennek örülök, bár én úgy terveztem, hogy nagyon alapos munkát fogunk végezni, kérdőívezünk, statisztikát készítünk és publikálunk. Lelkesedés és kérdőívezésben jártas koordinátor hiányában mindez nem jött össze, viszont sok személyes tapasztalattal gazdagodtunk. Ilyenkor rengeteg kérdés születik és ez visz előre. 

Nagyszerű?

Talán az, nekem mindenképp tetszik és ez egyáltalán nem meglepő, lehetek elfogult, hiszen én találtam ki. Fogalmam sincs mennyire hatékony. Majd kiderül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése