2014. június 16., hétfő

Miért épp Verespatak?

"A Zazár település közelében működő ülepítő gátja 2000. január 30-án éjszaka egy kb. 25 m-es szakaszon átszakadt. A ciánt és nehézfémeket tartalmazó víz a Lápos folyóba zúdult, ahonnan a Szamosba, majd a Tiszába került. Mivel a bányavállalatnak nem volt kárelhárítási terve, a szennyezés lokalizálását vagy enyhítését meg sem kísérelték. "(Wiki)

Ez volt a tiszai ciánszennyezésként elhíresült nagybányai katasztrófa.

Harmincadikán éjszaka javában aludtam, de másnap reggel Budapesten, azzal fogadott a tanárom, hogy Lám, mit tettetek! A szemem is alig bírtam nyitva tartani, nem vagyok pacsirta típus. Először azt hittem, elfelejtettem megírni egy beadandót. Elég gyorsan felébredtem, a tanárom nem kímélt.

2004-ben, még mindig Budapesten, megnéztem a moziban Kocsis Tibor Új Eldorádó című nagyszerű dokumentumfilmjét, megrázó élmény volt. Innen értesültem a tervezett verespataki aranybányáról.

"Ritkán kerül dokumentumfilm a magyar mozikba. 2004-ben a verespataki aranybánya drámájáról szóló dokumentumfilm az Új Eldorádó rekordnézettséget ért el, óriási társadalmi vitát generált." (facebook)

Ezután évekig nem tettem semmit. Erre nem vagyok büszke.

Két éve, magánéleti problémák sora után, rádöbbentem, hogy már rég nem az a bátor nő vagyok, akinek magam gondolom. Előhúztam azt a bizonyos bakancslistát, ahol előkelő helyen volt Verespatak és a Fânfest. Megszerveztem, és az egyik kalandvágyó barátnőmmel, életemben először eljutottam Verespatakra. Izgalmas kaland volt. Míg én egyik aktivistafórumról a másikra szaladtam, barátnőmet az aktivizmus hidegen hagyta, ő beleszeretett a tájba, különféle csoportokkal kirándult és belakott szederből. Festettünk együtt egy ronda bannert, mármint én festettem, a barátnőm meg ámult, hogy milyen ronda lett. Igyekeztem, de a kézügyességem nem az igazi. Ott hagytuk kezünk nyomát a helyi aktivista kellékek között.

Jó hír, hogy idén is lesz Fânfest. Hihetetlen az a munka, amit a helyi ellenállók véghezvisznek, hogy megvédjék Verespatakot. Verespatakot látni kell, mert gyönyörű hely és nem mellékesen a civil aktivizmus hatalmas sikere, hogy még létezik.
Aki most megy először a Fânfestre/ Szénafesztre, az pakoljon fel hideg élelemből és sehová ne induljon el víz nélkül. Vigyen bakancsot, készüljön fel, hogy sokat fog gyalogolni és lelkileg hangolódjon rá a stoppolásra. Lehet, hogy ezt már mindenki tudja, én nem tudtam.

Buli lesz, gyönyörű hely, imádni fogjátok.

Itt adakozhatsz, hogy a fesztivál megvalósuljon 
(saját felvétel)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése