2015. március 23., hétfő

A magcsereberék forradalma

Imagine all the people living life in peace
magbörze

Elméletben sokat foglalkoztam a vetőmagokkal, felkutattam  minden témához kapcsolódó, elérhető cikket, és, mert magam leginkább zöld aktivistaként határozom meg, a zöldek oldalain bóklásztam. Nagyon jól elvoltam a cikkekkel és filmekkel.
Január közepén, tavaszias időben szólt egyik csoporttárs, hogy terepre megyünk Jére Lajos vetőmagtermelőhöz. Ezt a projektet már egy éve görgetjük, végre összejött. Egy udvarhelyi nagyon profi stáb segítségével készült az a riport, amit a Duna tévé sugárzott és ami igencsak népszerű lett. Minden riportnál nagyon izgulok, nehogy valami baromságot mondjak. Nem az a baj, ha én égek be, sokkal jobban bánt, ha az ügynek ártok. Világszerte harc van a vetőmagokért, ezt általában nem szokták tudni, de ezért is illik lelkiismeretesen dolgozni. Minden elismerésem a tévéstábé, rengeteget segítettek, hogy minden olajozottan menjen. A fizikai munkától sem riadtak vissza, ha kellett pakoltak, ha kellett a cséplőgépnél segítettek, egy adott pillanatban meg mindenki tetőtől talpig pelyvás volt.
Lajos bácsi vetőmagjairól azóta is csak jót hallok, a vásárlók elégedettek.
Kaptunk egy csomó dicséretet, de még mindig nem éreztem úgy, hogy nekem magbörzét kellene rendeznem. 

A Bözsike akcióban csoport egyik lelkes kertésze vetette fel az ötletet, hogy rendezzünk magbörzét és egyre többen jelezték, hogy őket is érdekli. Beleugrottunk. Március elején a különféle ünnepek miatt nem kecsegtettek teremmel. Szerencsém, hogy a helyi közösségi kert szervezői is beszálltak a szervezésbe. 
Közben elszaladtam a csíkszeredai magbörzére és rájöttem, hogy nálunk más módon kell szervezni a magbörzét, mert esély sincs utolsó percben ennyi előadót meghívni. 
A Târnaţ – Kalotaszeg Durabil civil szervezet magbörzéje a fotók alapján nagyon tetszett. Családias magbörzét tartottak vidám beszélgetésekkel. Őket még Verespatakról ismerem, nagyon jól elbeszélgettünk egy álmos reggelen, ők is a zöld aktivizmus hívei.

Mi is családias magbörzének hirdettük és egy nagyon jó hangulatú magbörze lett belőle. Több tájfajtát is hoztak nagymamák örökségéből. 
Külön boldogság, hogy akik eljöttek mind vegyszermentesen termelnek és egyre többen gondolják úgy, hogy a vegyszermentes zöldségek és gyümölcsök fontosak számukra.

Pár érv a vegyszermentes gazdálkodás és a tájfajták mellett. 

You may say I'm a dreamer,


but I'm not the only one



I hope some day you'll join us

Terítsd a magot! Szervezz magbörzét!

...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése