2015. július 16., csütörtök

Úgy röpködünk, mintha nem lenne holnap: klímaaktivisták a Heathrow repülőtéren

Nem lehet úgy teljesíteni a klímavállalásokat, hogy közben új kifutót építünk, választani kell.

Csodás akció a Heathrow repülőtéren

Július 13-án, hajnali 3:30-kor 12 klímaaktivista, a Plane Stupid csoport tagjai, átvágták a londoni Heathrow reptér kerítését és bementek az északi kifutópályára.
A Heathrow a világ harmadik legforgalmasabb repülőtere, azt gondolnánk, hogy nem olyan egyszerű oda bejutni. Az aktivisták szerint a kerítés átvágása simán ment, nem találkoztak őrökkel. A Heathrow reptérről 23:00 órától hajnali 06:00 óráig zajkorlátozás miatt nem indul járat.

Elvileg volt idejük az aktivistáknak, gyakorlatilag meg nem volt.
Bármennyire egyszerűnek tűnik az akció, az aktivisták keményen dolgoztak. Átvágták a drótkerítést, behurcolták az építőelemeket, felépítettek egy tripodot, majd láncoltak és beizzították a közösségi médiát.
Sok fényképet megnéztem és megpróbáltam megfejteni mit építettek, végül megtaláltam az alább látható videót. Építettek egy tripodot, ennek tetejére egy jegesmacinak öltözött aktivista mászott fel, a tripod körül háromszög alakban kerítést építettek és ehhez a kerítéshez meg egymáshoz láncolták magukat. A tripod körüli kerítésen molinóra festve az akció üzenete látható: No ifs no buts no fird runway! (szabad fordításban: Nem kell több duma, nem kell a harmadik kifutó! vagy Nincs több nyafogás, nem kell harmadik kifutó!)



A Twitterre feltett képek csak részleteket mutatnak, a kép megjelenésekor még tartott az akció, gondolom, nem akartak tippeket adni az akció felszámolásához.
A sajtó hajlamos a jegesmacinak öltözött aktivistát egyszerűen macinak nevezni. Ennek semmi értelme, már csak azért sem, mert fehér színű maci. Nem volt leányálom órákig egy tripod tetején csücsülni, miért nehezítette volna az életét egy véletlenszerű jelmezzel? Egy akcióban a jelmezeknek jelentőségük van, a jegesmaci meg a nyolcvanas évektől a klímavédelem ikonikus állata.
A repülőtér biztonsági szolgálata 3:45-kor riasztotta a londoni Fővárosi Rendőrséget (Metropolitan Police), nem volt sok idejük. Az átvágott kerítésről a BBC-nek sikerült fényképet készíteni. A repülőtér nem osztott meg információkat  a sajtóval a biztonsági intézkedésekről, de ugyancsak a BBC szerint, valószínűleg az infravörös, a repülőgépekről lehulló anyagdarabkákat kereső berendezés érzékelte az aktivistákat.

Az akció részleteiben is nagyon szép. 
egymáshoz bilincselve

credit Plane Stupid
U lakat
 foto: Plane Stupid


foto: Plane Stupid


Aki még nem látott tripodot, az rögtön kettőt is láthat a Plain Stupid 2010-es akciójáról készült képen.

foto: Plane Stupid
Az akció 10:30-kor ért véget, a rendőrség 9 aktivistát tartóztatott le. Az aktivisták mindaddig kiláncolva ültek, míg a rendőrség le nem vágta róluk és egyenként el nem vitték őket.
Profi akció volt, jól szervezett, szépen megvalósított. Szívesen megtudnék több részletet az akcióról, de nem valószínű, hogy erre valaha alkalmam lesz.
Legalább tíz cikket olvastam az akcióról, köztük a BBC, a Spiegel, a Telegraph, a Guardian, és Yahoo cikkeit, magyarul eddig a VS írt. Aki angol lapokat olvas, az mindenképp találkozott a hírrel.

A repülőtér szóvivője szerint az akció miatt 22 járatot töröltek a 1300 járatból. Az aktivistákhoz kiszálló rendőr július 13-án azt mondta az aktivistáknak, hogy pár milliós kárra lehet számítani a törölt járatok miatt és mert még időbe telik az aktivisták lehordása a kifutóról. A repülőtér majd megpróbálja behajtani ezt az összeget a civileken.

Beszéljünk a pénzről. Az aktivisták nem jókedvükből feküdtek órákig megbilincselve a kifutón, a repülőtér bővítése ellen tiltakoztak.
A Heathrow repülőteret 2014-ben 73.4 millió utas látogatta, így Európa legnagyobb repülőtere. London öt repülőterén évente 135 millió utas fordul meg. Az aktivisták aggódnak az egyre nagyobb lég- és zajszennyezés miatt.
Most egy 23 milliárd fontos beruházásról van szó, egy új kifutó építéséről (a tervezett kifutóról a BBC közölt képet és a már megadott linken látható). A Heathrow legnagyobb részvényese a spanyol Ferrovial szolgáltató és infrastruktúra-befektető csoport. További partnerek között a Qatar Holding, a China Investment Corp és a Government of Singapore Investment Corp található.
Kiderült, hogy a királynő lehet az egyetlen és legnagyobb kedvezményezettje a Heathrow repülőtér kompenzációs rendszerének, melynek célja a harmadik kifutópálya potenciális hatásainak enyhítése, 700.000.000 és 1000000000 font közötti összeget fizet a repülőtér, amit a közelben lakók hangszigetelésre fordítanak. A Windsori- kastélyt is érintené a megnövekedett zaj, és a királyi család is jogosult a milliókra- írja a Telegraph.

A repülőtér bővítését 2010-ben környezetvédelmi okokra hivatkozva sikeresen leállították, de a kormány idén újramelegítette. Ebben a hónapban jelent meg az a jelentés, ami Gatwick helyett Heatrowt javasolja az új kifutó megépítési helyéül. A klímaaktivista csoport a hír hallatán újra összeállt és egy ütős akcióval jelezték, hogy továbbra is számolni kell velük.

(folytatása következik)
...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése